16 augustus 2013

het gamma-uiltje ... en Spaanse Vlag

gamma-uiltje op Echinacea

De vlindertelling is wat aan mij voorbijgegaan maar ik lees dat het gamma-uiltje 'gewonnen' heeft. Ik kan dit beamen op basis van wat ik de laatste dagen hier in onze tuin zie: veel gamma-uiltjes (zie foto) maar ook heel wat boomblauwtjes, oranje zandoogjes -vooral op de wilde marjolein- en citroenvlinders. De voorbije dagen zwermt er ook een groot koolwitje rond, wat al een hele tijd geleden is.  Wat me nog opvalt is dat er beduidend meer vlinders te vinden zijn op de Echinacea's, Verbena bonariensis en wilde marjolein dan op mijn talrijke vlinderstruiken. 

De twee gamma's op de voorvleugels (en niet 'achtervleugels' zoals vermeld in het hierboven gelinkte Natuurbericht) van de winnende dagactieve nachtvlinder zijn een duidelijk herkenningspunt. Ze lijken er bij bepaalde lichtinval met gouden verf op getekend te zijn. In onze tuin wordt dit uiltje vaak gegrepen door krabspinnen.

Update 12.00 uur: mijn geluk kan niet op -bij wijze van overdrijving-, zojuist voor het eerst een Spaanse Vlag opgemerkt in onze tuin. Geen denderende foto's maar toch mooi genoeg om ze hier met jullie te delen.



1 opmerking:

  1. De Spaanse vlag heb ik hier zowel vorig als dit jaar gezien. Erg leuke vlinder inderdaad.
    Zelf zie ik toch een lichteterugval in 't vlinderbestand ten opzichte van twee weken geleden

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.