23 juni 2013

de Tradescantia

de Tradescantia in close-up

Tradescantia of de eendagsbloem. In de loop der jaren zijn de licht- en donkerblauwe variant uit onze tuin verdwenen. Deze witte variant 'Alba' (foto) houdt aan de rand van de vijver goed stand. Hij heeft een mooie lila verkleuring van de meeldraden. Het opvallende gele stuifmeel (helmknop) is een bijkomende blikvanger. Het geheel is best een charmante bloem. Toch moet ik bekennen dat ik nooit eerder stilstond bij deze kwaliteiten van de Tradescantia.

Dat heeft alles te maken met het bescheiden karakter van deze vaste plant. Ze is nooit opdringerig en buiten de bloeiperiode valt hij tussen de andere planten nauwelijks op. Ik heb de indruk dat de Tradescantia nog nauwelijks aangeplant wordt alhoewel het een plant is met een lange traditie. Dat is wat jammer want de eendagsbloem bloeit langer dan de naam aangeeft. Elke bloem bloeit inderdaad slechts één dag maar de plant heeft verscheidene bundels van bloemen zodat er wekenlang van de bloei kan genoten worden. Bovendien komen de hommels en bijen regelmatig langs omwille van het begeerd stuifmeel.

Ik heb me alvast voorgenomen om de lichtblauwe en paarse variant terug een plekje in de tuin te geven. Alleen weet ik niet zo zeker of de Tradescantia nog courant aangeboden wordt. Vinden doe ik hem wel.


3 opmerkingen:

  1. Hier is het de blauwe vorm die al jaren standhoud.
    Volgens mij is het echter geen Alba, maar 'Osprey' die je staan hebt. Vind ik persoonlijk de mooiste van alle Tradescantia's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sluit het niet uit maar 'Osprey' zegt me echt niets. Deze plant dateert van het begin van het aanleggen van onze tuin, zo'n 22 jaar geleden. Ik heb altijd gedacht dat het gewoon 'alba' was. Belangrijkste is dat het een schone bloem is. Bedankt voor de opmerking, in ieder geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De donkerblauwe variant staat bij mijn schoonouders in de tuin, deze heb ik nog nooit gezien.
    Ik kan me niet herinneren tradescentia ooit elders gezien te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.