29 april 2013

naar Hombeek

kerk van Hombeek
 De kerk van Hombeek

Voor de eerste maal in mijn tuinierdersbestaan bracht ik gisteren een bezoek aan de nationale plantenbeurs van België. Deze plantenmarkt rondom de sjieke kerk van Hombeek, nabij Mechelen, werd al voor de 23 ste maal georganiseerd en dat is te merken want het is uitgegroeid tot een puike organisatie. Ooit begon deze bloemenmarkt als een initiatief van de plaatselijke Sint-Maartenschool, die de overschot van het plantgoed uit de eigen schooltuin verkocht aan ouders en sympathisanten. Nog steeds is er een standje van deze school en de bloemen worden er verkocht aan extreem lage, sympathieke prijzen. Ik kocht er een damastbloem, een mooie bloem uit de kruisbloemfamilie en tevens waardplant voor de rupsen van het oranjetipje en het koolwitje.

Om de drukte te vermijden vertrokken we thuis reeds om 7.00 uur 's morgens en rond de middag waren we al terug. We parkeerden onze auto in het industriepark vlakbij Hombeek en - niettegenstaande er gratis pendelbussen ingezet waren - wandelden van hieruit naar de plantenmarkt. Op zo'n 10 minuutjes ben je er.

Behalve een bijzondere blauwe regen hadden we geen aankoopplannen, we zagen het eerder als een uitstap, een kennismaking met deze plantenbeurs. De gezochte Wisteria vonden we niet maar we gingen toch niet met lege handen naar huis. Naast de damastbloem kocht ik een Thalictrum 'Elin', een Zweedse kruising tussen de mooie T. Rochebrunianum en de T. flavum ssp. glaucum. Deze blauwgroen gestengelde ruit kan wel 3 meter hoog worden en is dus een ideale blikvanger voor in de tuin.

Mijn vrouw kocht 3 clematissen aan 10 euro (een koopje) waarvan 2 Clematis texensis 'Princess Diane'. Met deze sierlijke rode clematis hebben we goede ervaringen. Hij doet het prima in pot zolang hij niet te nat de winter in gaat. Ook 3 Gaura's (witte) nam ze mee naar huis. Gaura's zijn prachtige borderplanten maar ze overleven zelden de winter. Als je ze graag ziet, zit er niks anders op dan ze telkens opnieuw te kopen of ze binnen te laten overwinteren maar zelfs dan blijkt de fut er na 2, 3 jaar uit te geraken.

Behalve voor de plantenbeurs had ik ook oog voor de Sint Martinus-kerk van Hombeek, het kleine maar fijne parkje voor deze kerk en de Zenne die langs Hombeek stroomt. Op de markt sloeg ik nog een babbel met Jan Loos van de nog jonge natuurvereniging Landschap vzw, Vera van VELT-Mechelen (Facebookvriend) en -het kon niet missen- mijn neef Geert (met toebehoren) die geen enkele plantenbeurs zonder een hele rits bijzondere planten verlaat.

Op 1 mei staat Bokrijk nog op het programma. Het mag daar wel wat warmer zijn dan in Hombeek. 6, 7 graden is allesbehalve aangenaam.


10 opmerkingen:

  1. Wij gaan binnenkort misschien nog eens naar de tuindagen in Beervelde, dat vonden we schitterend.
    Maar misschien moeten we dus ook eens Hombeek aandoen in 2014.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beervelde is 10 euro inkom, geloof ik. Dat betaal ik nooit voor inkom. Hombeek was 3 euro en gratis voor mijn vrouw (lerarenkaart). Er zijn (principiële) grenzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook een mooie plantenmarkt, geheel gratis qua toegang bovendien, is die van Putte-Grasheide. Best de moeite waard, maar voor dit jaar helaas al achter de rug (21 april laatstleden).
    Naar Hombeek trok ik enkele jaren geleden. Ik herinner me nog dat het verschrikkelijk warm was die dag en dat ik de opstelling van de standen - kriskras in diverse straten en straatjes - niet geheel logisch vond. Dat kan ondertussen natuurlijk al veranderd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @menck: dat is juist, logica zit er in de volgorde van die kraampjes niet in. Het aanbod staat allemaal door mekaar maar dat is in Bokrijk ook. Hierdoor is het niet mogelijk om de perkplantjes en de olijven over te slaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je nog op zoek bent naar die Wisteria, laat dan maar iets weten.

    Hombeek heb ik nog niet bezocht, ik vraag me af waarom eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @fruitberg: woensdag in Bokrijk nog eens proberen. Indien opnieuw niks, ga ik van je welwillendheid gebruik maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. OK veel succes, in het ander geval zeker voor 't weekend aangeven, anders wordt het moeilijk om nog te bestellen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lijkt me de moeite dan om een naar toe te gaan. Andere plantenbeurzen zijn vaak zo duur. Ook de planten zijn meestal duurder op ze een beurs dan als je ze bij de kweker gaat halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voor de prijs moet je het zeker niet doen. Ik zie het eerder als een uitstap en om eens te kijken wat er thans allemaal aangeboden wordt. Wel is het zo dat je af en toe een verkoopstand aantreft met bijzondere planten die je bij een gewone kweker nooit gaat vinden. Maar als je zoals in bokrijk niet tijdig vertrekt en uuuuren en uuuren moet aanschuiven (file), kan je beter thuisblijven want ontspannend is dat niet en ontspanning dat is hetgeen we toch zoeken?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die Thalictrum Elin is een prachtige plant.
    Hombeek hebben we 13 jaar gedaan als standhouder en Bokrijk 3 jaar. Vooral Bokrijk vond ik een leuke beurs.
    Putte-Grasheide is altijd op paasmaandag (net als St.Lievens-Houtem). Heb ik al veel goeds over gehoord, maar ben er zelf nog niet geweest.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.