23 april 2013

Magnolia


Kevers bevruchten de magnolia

Bijen en hommels komen er bij de bevruchting van de beverboom (Magnolia's) niet aan te pas. Dit werk wordt gedaan door kevers. De verklaring van dit fenomeen is dat de Magnolia's al op aarde vertoefden vooraleer er bijen en hommels bestonden. Denk hierbij aan zo'n 80 miljoen jaren geleden. Het zijn dan ook één van de oudste plantensoorten van onze planeet en één van de allereerste loofbomen op aarde. De schubbige en kegelvormige vrucht van de Magnolia's zou een kenmerk zijn uit de overgangsperiode van coniferen naar loofbomen. 

Geen enkel ander houtig gewas in de gematigde zone heeft zo'n grote bloemen als de Magnolia. De voorbije jaren zie ik behalve de gekende witte, roze en paarse Magnolia's ook meer en meer gele beverbomen opduiken. Ik vind het allemaal prachtige verschijningen. Alle Magnolia's in onze tuin overleven tot op heden onze grillige winters en zomers goed. Op al die jaren ben ik wel 2 roze Magnolia stellata kwijtgeraakt terwijl de witte vorm elk jaar mooier en mooier wordt. Mijn laatste aankoop is een Magnolia kobus. Deze heeft kleinere bloemen en kan uitgroeien tot een boom.

1 opmerking:

  1. Magnolia zijn absoluut dankbare bomen. Er bestaan ook Magnolia met dieppaarse, bijna zwarte bloemen.
    Zelf heb ik twee wintergroene Magnolia aangeplant in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.