4 april 2013

bouwen met afval en modder

insectenhotel

Stond de ganse voormiddag in het teken van de toekomstige bewoonster van onze veldkapel, dan bekroop me in de namiddag de goesting om nog eens een hoop afvalstenen en overschotklinkers weg te werken in wat eufemistisch als "iets creatiefs" wordt bestempeld. Oei, die zinsconstructie is nogal bouwvallig, maar soit, je weet wat ik bedoel.

Uit mijn afvalmateriaal sleurde ik enkele kruiwagens cementtegels, betonklinkers, kleiklinkers en natuurkasseien. Ik stapelde er een alsmaar smaller wordende toren mee die ik gaandeweg opvulde met zwarte grond en hier en daar bamboe- en andere holle stengels. Vanaf de natuurkasseien is de toren volledig met bouwmaterialen gevuld (massief dus) en werd elke nieuwe laag met modder bestreken en aangegoten. Het doet nu niet echt terzake maar het was plezant om met mijn blote handen die modder te bewerken. Dat zal het zwijn in mij zijn.

Jaarlijks ga ik een tweetal emmers verse modder over de toren kieperen. Net zoals een auto af en toe nieuwe olie nodig heeft, verwacht ik dat deze gestapelde toren ook een modder-onderhoud kan gebruiken. 

Wat is daar nu weeral de bedoeling van? De belangrijkste drijfveer is mijn bouwafval wegwerken en, als ik geluk heb, komen er secundaire consequenties van voort. Als de klimhortensia, die ik er tegenaan ga planten, mee wil en als ook de mossen aanslaan zou het op termijn wel eens gewoon mooi kunnen zijn. Ook jonge varens zijn vrij eenvoudig in de toren te pluggen. Het onderaan wegnemen van een betonklinker volstaat om aan de vruchtbare grond te zitten. De spleten en holle stengels nodigen tenslotte insecten en wilde bijtjes uit om er hun intrek te nemen. 

Het kan best zijn dat deze "recuperatie-building" binnen enkele maanden in mekaar gestuikt is. Van zoiets gaan we nu niet wakker liggen tenzij een crashend vliegtuig er de oorzaak van zou zijn. Moest het zo zijn dat alles in puin ligt, herdopen we het ding in "ruïne-evocatie" en klaar is kees. Ruïnes zijn in. Net als grote woorden voor wat in wezen nauwelijks iets voorstelt.


4 opmerkingen:

  1. Zowaar de piramide van Djoser, maar dan in het klein.
    Alhoewel, klein: hoe hoog is je bouwwerk eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze gestapelde rommel zal zo'n 1,60 meter hoog zijn met een basis van 80 x 80 cm. Maar ik heb nog rommel liggen, wie weet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het mooi, Ludo. Het doet me aan de bouwwerken van Louis le Roy denken.
    En: Maria wacht tot het haar maand is...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel mooi idee, Ludo.
    Ik denk dat moeder natuur hier vlug haar intrek zal in nemen!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.