3 april 2013

al goed gewerkt

Tegen de middag was onze tuin voldoende opgewarmd om er op aangename wijze de eerste lenteklussen van het jaar uit te voeren. De koude wind speelt nauwelijks in onze omsloten tuin terwijl de zon vrijwel vrij spel krijgt.

Op enkele uren tijd werden de meeste borders ontdaan van de vele verdorde stengels van vorig bloemseizoen. Het eerste stukje deed ik zelf maar de kleinste dochter en mijn wederhelft hebben prima geholpen. Dit 'proper' leggen van de borders gebeurt hier met de snoeitang (voor de dikke japen) en voorts volledig manueel. De meeste takken breken gemakkelijk af. Enige voorzichtigheid is wel geboden want hier en daar staan ook jonge struiken die niet gekortwiekt mogen worden.

Deze haan staat sinds gisteren op het dak van de veldkapel

Benevens het borderwerk heb ik nog een aantal specifieke klussen geklaard. Op de veldkapel staat sinds gisteren een mooie metalen haan. Opdat hij niet bij elk zuchtje wind zou omwaaien, heb ik hem met 2 vijzen vastgeschroefd op een zware natuurkassei. Van de 4 gaten in de kapel heb ik er 3 dichtgestoken met takjes van siergrassen. De ene spleet die nog opengebleven is, geeft toegang tot een perfecte holte voor een nestelende kwikstaart of zwarte roodstaart. Twee prachtige vogels die nog in onze tuin ontbreken. Het is het proberen waard.

Ook een natuurlijke, prismavormige klimrek van hazelaarhout werd volledig afgebroken en vernieuwd. Deze keer gebruikte ik rechte gedoornde takken van de Robinia (valse acacia) uit de voortuin. De aanwezige rankende kamperfoelie en de blauwe Clematis viticella heb ik zo goed mogelijk terug in de nieuwe klimrek geweven. Acaciahout is duurzaam, dus die kunnen er weer enkele jaren tegen.

Tenslotte heb ik ook de boord van onze amfibiepoel/waterleliepoel hersteld. Deze boord is gemaakt van gestapelde witte kasseien die met de tijd met wilde bloemen en grassen vast komen te zitten. Zware houtduiven en eekhoorns gebruiken deze poel ook als drinkplaats waardoor een aantal kasseien in het water werden geduwd. Deze kasseien werden opgevist, terug op hun plaats gelegd en (als experiment) aangegoten met een vloeibaar, zelf gebrouwen klei-zandmengsel. Bij dit werkje viel het me op dat de vele waterlelies al heel wat nieuwe bladeren hebben gevormd en dat het water door de zon al flink opgewarmd werd.

Vandaag wil ik mijn Oost-indische kers gezaaid krijgen. Probleem is evenwel dat ik geen serre heb, zelfs geen vrijstaande tafel, zelfs geen door de zon beschenen binnenruimte waar plaats is om alle potjes te zetten. Dit wordt improviseren. Het salon zou ideaal zijn maar daar krijg ik geen toestemming voor, vermoed ik. (Normaliter worden deze bloemen terplekke gezaaid maar gezien de vorstgevoeligheid en gezien mijn wens om toch al ietwat uit de kluiten gewassen planten te hebben op de opentuinendagen, wordt er hier binnen voorgezaaid.)

8 opmerkingen:

  1. 'water door de zon al flink opgewarmd'... alles is relatief he Ludo ;-) Mooie haan trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Bart: echt waar, de poel is beperkt in volume en vermits ik de keien eruit moest vissen voelde ik dat het water al behoorlijk warm was.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk aan het werk geweest, en een mooie haan op de kapel. Maar, Ludo, weten wij al welke heilige of onheilige in het nisje is geplaatst of heb ik wat gemist?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. neen Zem nog steeds niks. Zit nog in dubio maar zou graag op 1 mei de kapel 'inwijden'.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie haan inderdaad. En betreffende die plek om te zaaien, dat ken ik perfect. Ik ga net als vorig jaar de potten op de vensterbanken van de kamers van de kinderen zetten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die haan op je kapel maakt ze meteen tot een minikerkje. Tijd voor de introductie van de 12 staties (lees: blikvangers) tijdens je opentuindagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. update: ik heb een beeld gekocht om in de kapel te zetten via Kapaza. Vandaag afhalen in Peer. Moest het tegenvallen kijk ik uit naar een ander beeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Da's al flink gewerkt. Hier nog niks gedaan buiten, die koude wind is er mij te veel aan.
    De Oost-Indische kers op een warm plaatsje laten kiemen en eenmaal gekiemd voor een slaapkamervenster zetten? of eenmaal gekiemd buiten zetten en 's nachts op een vorstvrije plek zetten?

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.