30 november 2012

de teneur is gezet

Een fragment uit het werk van vandaag

Zo'n 7 uur snijden, puzzelen en kleven heb ik er vandaag al op zitten. Ik ben gestart met de muur waarop je kijkt als je douche betreedt. De muur in 't zicht, zoals ze zeggen. Het stuk dat buiten de eigenlijke natte ruimte valt, is zo goed als klaar. Natuurlijk moet ik de tegels wel nog proper maken en inwassen maar dat is voor later. Zoals je ziet, is de teneur al gezet. We werken met dezelfde tegels van Villeroy & Boch die we ook in het toilet verwerkten. De papegaaien uit de afgebroken douchemuur worden gerecycleerd, op vraag van de jongste dochter.

In de linker bovenhoek zie je een schuin gesneden tegel. Dit is de onderlijn van een hellend stuk (zo'n 60 cm hoog) dat radicaal breekt met de verticale en horizontale lijnen. Links van de papegaai werd een expres kapot geklopte blauwe tegel gekleefd. 3 x kloppen met de hamer en je bekomt een puzzel van 4 stukken met elegante voeg. Met een tegelsnijder bekom je nooit zo'n mooi resultaat. De plastieken kruisjes blijven bij de normale doe-het-zelver zitten wanneer er ingewassen wordt. Zo bekomt men overal dezelfde voegdikte. In mijn geval gaan ze eruit zodra de lijm wat opgesteven is. Ik gebruik ze enkel om te vermijden dat de stukken tegels tegen mekaar afzakken.

Slijpwerk komt er niet bij kijken. Dat scheelt qua lawaai en stof. De tegels worden op formaat gemaakt met de hamer en de tegelsnijder. Met een trektang worden hier en daar een storend hoekje weggeknipt. Omdat er geen bandwerk kan geleverd worden, voorzie ik elk stukje tegel apart van lijm. De normale praktijk is dat de tegellijm met een kam op de muren uitgesmeerd wordt.

Omdat ik zowel uitvoerder als eigenaar ben hoef ik niet bang te zijn voor een C4 of niet betaalde facturen. Moest je ooit voor derden een muur betegelen, begin dan niet zonder overleg op boven beschreven manier aan de werkzaamheden. In geen enkel geval kan ik, pleger van dit geweldig interessant stukje, verantwoordelijk gesteld worden voor eender welk debacle, noodzakelijke herstelwerken of echtelijke ruzies. Schoonheid is iets heel persoonlijks.

update 1/12/2012, een tweede detail uit de douchemozaïek:

van de papegaaien restten nog 2 stukken die niet bij elkaar pasten,
ze gaan er evenwel beiden in.


2 opmerkingen:

  1. wedden dat ge als klein manneke dol waart op puzzelen!
    ik zou dat wel geen 7 uur kunnen volhouden hoor. maar 't ziet er echt schoon uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk niet, puzzelen heb ik bijzonder weinig gedaan. We speelden wel veel met de meccano. Qua prutsen en uitzoeken een beetje het zelfde.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.