19 september 2012

dikformaat

Dikformaat -zonder c- is een formaat van stenen en klinkers. Meestal vind je het dikformaat bij de gebakken kleiklinkers om sterke bestratingen uit te voeren. Per stuk weegt zo'n kleiklinker toch al snel 2 kilogram. Op Kapaza vond ik een aanbieding van zo'n Hollandse kleiklinkers aan een erg aantrekkelijke prijs. Mijn voornemen om het veldkapelletje te metsen in echte Klinkaert -blijkbaar zeer begeerd op de tweedehands-stenenmarkt want nauwelijks in onze regio te verkrijgen- liet ik daarom varen. Het metselwerk zal nu uitgevoerd worden met een straatklinker, eentje met een schitterende oude look en heel robuust.

het dikformaat: 21 cm (l) x 9 cm (b) x 7 cm (h)

Het was mijn allereerste aankoop op Kapaza ooit. Ondertussen heb ik er ook kasseien gekocht want, geloof me, als je recuperatiemateriaal zoekt kan je mooie dingen vinden op het internet. Er zijn aanbieders die een slag willen slaan maar anderen willen liefst zo snel mogelijk van iets af en daar wordt het interessant. Neem bvb. mijn lot kleiklinkers. Nieuw kost een vierkante meter, zo'n 72 stuks, al snel 45 euro. Ik betaalde 45 euro voor ongeveer 1100 klinkers en kreeg er nog 3 stukken arduin bovenop. 

2 aanhangwagens vol.... bleken niet voldoende

Daarvoor kan je wel eens 2x de rit Tessenderlo-Dessel doen. 1100 klinkers, die per stuk 2 kg wegen, dat maakt 2.200 kg.... achteraf gezien had ik daar met mijn aanhangwagen 4 maal moeten voor rijden maar bij het inladen had ik nog geen flauw benul van het werkelijk gewicht. Omdat er nog wat klinkers overbleven na het vullen van de 2de aanhangwagen, tastte ik ook de auto zelf nog vol. Onorthodox en in veel families een gegronde reden om een echtscheiding aan te vragen maar ons busje (Vito) is in feite qua carrosserie een werfauto, dus die kan wat hebben. 

.... dan maar de auto vol getast

Toen ik thuis zo'n steen op de keukenweegschaal legde, besefte ik wel dat het er een beetje over was. Veilig aangekomen, dat wel, maar niet voor herhaling vatbaar. 

Ondertussen is de schets van het veldkapelletje klaar. Als het droog blijft, wordt er deze week gestart met het metselwerk. De voet van de constructie wordt 3 stenen breed en wordt zonder profielen gemetst. Hopelijk ben ik het nog niet verleerd.

7 opmerkingen:

  1. ben zo ook een keertje te zwaar gestrand op een paar honderd meter van het containerpark ... net voor sluitingstijd. Moest nogal hevig remmen en den dissel begaf het. Zijn ze met een twee-asser komen overladen, en die was eigenlijk ook weer te zwaar geladen. categorie: nooit te herhalen lessen voor het leven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gaat gebeuren, met het kapelletje. En al die stenen op de voorbank zonder gordel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @zem: de bestemming heeft er misschien voor gezorgd dat er niks is gebeurd onderweg :)
    @the 666:als de as breekt heb je 10x zoveel werk dan een keertje meer rijden, maar ja, je bent jong en .... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog een geluk dat je niet plots hard moest remmen. Zo'n steen in je nek doet, zo rijst het vermoeden, wellicht geen deugd. ;-)
    Aan de hoeveelheid klinkers te zien, zal dat beslist geen kapelLEKE worden.
    Benieuwd naar het vervolg!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja, ik ga verschrikkelijk veel stenen over hebben maar dat nodigt weer uit om nieuwe dingen te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En ik wou al zeggen dat je hier nog een hele reeks (beton)klinkers mag komen ophalen (gratis)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.