18 juli 2012

vurige toets

Oranje-gele zonnehoeden in de voortuin
(de vlieg zit niet op je scherm)

Omdat ik het griezeltjes vond, heb ik gevlamde zonnehoeden nooit willen toepassen in onze tuin. Maar ik ben van gedacht veranderd. In onze zuidgerichte voortuin hadden we een veldje volstaan met schoenlappersplant. Een keisterke, droogteresistente bodembedekker maar na 20 jaren dezelfde aanblik beu gezien. In een wip was dat veldje terug plantklaar gemaakt. We gooiden het over een totaal andere boeg en  hebben er een overdachte mengelmoes van zomerse kleuren ingebracht.

Al wie langs de voordeur bij ons binnenkomt, passeert voorbij dat veldje en dan mag er best wat kleur en vrolijke toets inzitten. Zoals bij de inwoners ... op goede dagen. We plantten er de gewone Echinacea en de Echinacea p. Magnus, Griekse Malva, de weefplant-bij-uitstek Geranium Ann Folkard ('bright magenta' met een zwart hartje), de paarse en roze Verbena Hastata, een wit astertje en -sinds deze week- gevlamde zonnehoeden.

Wonderwel past het plaatje. De Heleniums zorgen voor een vurige toets in het geheel en kleuren het veldje net onder kniehoogte. We hebben het hier al vaker tegen mekaar gezegd: je smaak of goesting evolueert met de tijd. Griezels worden schatjes en lievelingsplanten worden 'gewoontjes'. Alleen dat vuurrood Salvia-ding, dat krijg ik al mijn ganse leven niet gekocht. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.