9 mei 2012

waterjuffer

waterjuffer op gele pavia

Op de Aesculus flava krioelt het van de langsprietmotten. Ook de mieren, die verlekkerd zijn op de zoete nectar van de gele bloemen, zijn weer massaal van de partij. Enkele hommels willen ook wel een deel van de brij. Zij kruipen zo diep in de bloemen dat enkel nog het achterste van hun lijf zichtbaar is. Op één van de natte handvormige bladeren rust een waterjuffer. Heel oud kan hij of zij niet zijn want bij het beroeren van de bladeren lukt het niet om weg te vliegen. Enkel wegkruipen naar de onderkant van het blad lukt, meer zit er niet in. Ondanks het slechte weer is de juffer- en libellenperiode blijkbaar aangebroken.


7 opmerkingen:

  1. Jij zat dus ook al aan de waterkant ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb vandaag 5 uurtjes in de hof geplant (planten Bokrijk en anderen) waarvan 1 uur in de gietende regen. De warme douche is dan erg welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja! Ik heb ook al de eerste vuurjuffers gezien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier nog geen juffers gezien...
    Ik ben ook (en ook in de regen) in de tuin in de weer geweest, maar vijf uur lang lukt mij niet op een woensdag...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik houd erg van de tijd waarin de waterjuffers en libellen weer over het water scheren. Ze vinden het hier in het noorden nog te koud.
    Gelukkig vandaag wel de gierzwaluwen gezien en gehoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie foto! Ondanks het feit dat de regen uitbleef aan de kust, was er nog geen enkele juffer te bespeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik was ook 'aan de waterkant', maar geen tijd om libellen of waterjuffers gade te slaan. was langs beekjes op stap met de hond van mijn zoon en moest me op hem focussen. erg braaf beest hoor die hond van mijn zoon! ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.