19 april 2012

Het dansende huis

Het Dansende Huis, Praag

Praag, de hoofdstad van Tsjechië, is een stad naar mijn hart. Ik zou er zelfs kunnen wonen. 17 jaar geleden waren die van ons en ik er voor 't laatst geweest. Kinderen hadden we toen nog niet op de aarde gezet maar de eerste zat al wel half voltooid in de moederschoot. Heel veel herinnerden we ons niet meer van deze eerste kennismaking met Praag. Tsjechië en Slovakije waren net uit mekaar, de Fluwelen Revolutie had door zijn geweldloos karakter indruk gemaakt, held Vaclev Havel was er president en in de stad werden nog veel communistische prullaria te koop aangeboden. Het was een zeer interessante periode alsof de poorten van een verboden stad eindelijk opengezet werden.

Op de brug over de Moldau (Vltava)

Het moet zijn dat de kerstperiode van toen vooral de romantische kant van dit stadsbezoek heeft gevoed want van de gebouwen, de verschillende stadsdelen en de vele groene hoeken van Praag herinnerde ik me zo weinig dat een nieuw bezoek zich echt wel opdrong. Temeer omdat ik me ondertussen ook ben gaan interesseren in architectuur, in het bijzonder in de periode 1890-1914 toen in West-Europa de Art Nouveau -of Jugendstil of Catalaans Modernisme of Weense Secession- floreerde. Praag heeft op dit vlak zoveel te bieden dat we er bijna een ganse dag voor uitgetrokken hebben om alle gebouwen te vinden, indien mogelijk binnen te treden en er foto's van te maken. 

Het Dansende Huis vanaf Mala Strana

Maar een bezoek aan Praag, Unesco-erfoed nota bene, kan natuurlijk niet zonder ook het 'Dansende Huis' op te zoeken. Dit gebouw van architecten Vlado Milunic en Frank Gehry (1996) is een van de weinige moderne gebouwen in Praag. Je hebt ook nog de Žižkov-televisietoren maar persoonlijk vind ik deze 'brutalistische' toren totaal niet passen bij Praag. Niet dat ik echt gloeiend warm wordt van het 'Dansende Huis' maar het deconstructivistische gebouw betekent toch zeker een toegevoegde waarde voor Praag. Vaclav Havel wilde op het terrein dat door bommen van de WOII was verwoest een bijzonder gebouw neerzetten en dat is zeker gelukt. Het Dansende Huis is opgenomen in het boek '1001 gebouwen die je gezien moet hebben' (Mark Irving).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.