4 februari 2012

winterakoniet

de winterakonietjes maken vandaag hun naam waar

Enkele weken geleden kwamen de lieflijke winterakonieten voor de tweede maal in mijn tuin tevoorschijn. De bolletjes hebben blijkbaar in de dikke humuslaag rond de Aesculus parviflora een goede stek gevonden. Van een heus tapijt is nog bijlange geen sprake. Dat vraagt nog enkele jaren geduld. Maar ik ben al blij dat ze niet opnieuw verdwenen zijn want een vorige poging om een groepje winterakonieten in mijn tuin te doen aanslaan, mislukte jammerlijk.

Een paar uurtjes van 2012 hebben ze al met de bloemblaadjes maximaal geopend van de schaarse zonnestralen kunnen genieten. Maar gisteren kregen ze dan de volle laag: een Siberische koude en zo'n 10 centimeter sneeuw. In theorie zou de glinsterende sneeuwkraag de planten moeten beschermen tegen de ijzige vriestemperaturen. Zo te zien geeft de winterakoniet zich niet graag gewonnen maar ik heb nog te weinig ervaring met deze spruit uit de ranonkelfamilie om er zeker van te zijn dat ze zonder kleerscheuren -20°C (of toch bijna) kunnen overleven. Ik vind het ondertussen koddig hoe ze her en der een gele tint in de grijswitte sneeuw toveren.

een dunne tak met lintbloemen maar met een pak sneeuw erop

(Wat een bruggetje om over toverhazelaars te beginnen! ) Ook heel bijzonder zijn momenteel de lintbloemen van de Hamamelissen. Een kanjer van een open deur voor de al wat gevorderde tuinliefhebber. Ik weet het. De H. intermedia Diane en de Arnold Promise staan bij ons al volledig open. De Jelena, Pallida en Aphrodite bijna. Maar met de sneeuw en de vrieskou zie je ze allemaal zo een toontje lager zingen: ze rollen de lintbloemen op en de bloei geeft meteen een erg verfromfraaide indruk. Wees evenwel gerust, zodra de zon opnieuw van de partij is, knalt het vuurwerk weer. Een bloei van 2 maanden lang is geen uitzondering. Daarom dat de aanschaf van een toverhazelaar geen stomme keuze is. Als je wil selecteren op kleur, kies dan tijdens de bloeiperiode. Ga niet louter af op de foto van het etiket, mij hebben ze al 2x liggen gehad.

2 opmerkingen:

  1. Jouw Jelena is later dan je Diane? Hier is Jelena altijd eerst... Nog maar één keer heeft ze op nieuwjaarsdag geen bloemen gehad.
    Ik wacht nog op de bloei van Feuerzauber...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. de standplaats (hoeveelheid zon) zal daarin ook wel een rol spelen.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.