18 december 2011

onbezonnen natuurontwikkeling

Ik blijf het nog altijd een verstandige keuze vinden dat ik aan de goede kant van Tessenderlo heb gebouwd. Ik hoef mijn voordeur maar open te doen en binnen de minuut sta ik te midden van de natuur. Liebroek bijvoorbeeld, een zeer mooi beschermd landbouwgebied met prachtige elzen. Wie goed speurt vindt er ook de brede wespenorchis. Wilde kamperfoelie zorgt er voor avondlijke zoete geuren. Maar de landbouw is er te intensief en ook stinkt de beek die het gebied doorklieft iets te fel om van topnatuur te kunnen spreken. Toch is het er fijn en rustig wandelen.

 Tessenderlo, Liebroek

Vanuit Liebroek wandel ik altijd naar de Wetsberg, één van de vele getuigenheuvels van ijzerzandsteen uit onze regio. Je kan er op de rug van de berg stappen totdat je aan het Duvelskot komt. Het Duvelskot is een gefantaseerde benaming  voor de bijzondere holleweg die er ligt. Het Regionaal Landschap Lage Kempen v.z.w. bedacht deze locatie met één landschapsster. Mooi maar toch ook hier een kanttekening: de rechterflank van de holleweg wordt compleet in de vernieling gereden. 't Zal ongetwijfeld wel een sportieve uitdaging zijn voor de mountainbiker maar een klein landschapselement dat in de prijzen gevallen is, verdient beter.

 Tessenderlo, Wetsberg of 't Duvelskot

Vanuit 't Duvelskot wandel ik verder naar de Nachtegaalse bossen die zich bijna ononderbroken uitstrekken tot in Averbode. Hier kan je uren in alle rust wandelen. Het gebied rond de Houterenberg en het Boshuis vind ik persoonlijk het mooist. Tijdens de korte wandeling van vandaag viel het me op dat er echt op heel veel plaatsen gesluikstort werd. De grachten en de bosjes worden nog steeds bezaaid met allerlei wegwerptroep. Plastieken flessen bij de vleet en blikjes, Red Bull onder meer. Zeker van de energiebehoevende sportlui die graag hun longen volzuigen in de natuur maar niet de moeite doen om hun rommel bij zich te houden.

(modus: cynisch) En dan zijn er ook die de natuur best wel weten te waarderen maar die vinden dat de natuurontwikkeling best nog wat opgedreven mag worden. Kieviten, buizerds, veldklokjes en helmkruid,... best mooi maar qua biodiversiteit kan het toch allemaal veel beter. Waarom in een diepe natte gracht ook geen eend en schildpad uitgezet? Ze kunnen er naar hartenlust zwemmen en eten vinden zal ook wel geen probleem zijn. Alleen moeten ze nog leren om weg te duiken als er natuurlijke vijanden aankomen. 

natuurontwikkeling op zijn Loois

Ik vond dat er toch echt weinig leven zat in die beestjes. Neen, echt gezond zagen ze er niet uit. Dat paars en blauw, zou dat van de kou zijn?


1 opmerking:

  1. Van de kou????

    Je toont daar een onvervalste paarse holwangschildpad!
    En een fraai exemplaar van de zeldzame negatief-blauwe puzzeleend!

    Snel invoeren op waarnemingen.be, maar best vervagen, anders komen er van heinde en ver twitchers op af!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.