15 juli 2011

gele waterlelie

Nymphaea 'Marliacea Chromatella'

Met drie waterpartijen in de tuin heb ik sinds kort de mogelijkheid om ook binnen de waterlelies op zoek te gaan naar mooie variëteiten. Ik ben begonnen -uiteraard- met de gewone witte waterlelie zoals we die ook in het wild tegenkomen. Maar dan denk je dat je toch nog ergens plaats hebt voor een rode waterlelie en wat  later ook nog voor een gele waterlelie. En zo belandde de 'Marliacea Chromatella' enkele maanden geleden in onze waterleliepoel. Ondertussen heeft hij toch al driemaal gebloeid en tussen zijn bruin gemarmerde drijfbladeren, wat typisch is voor gele waterlelies, gedraagt hij zich als een zonnetje-op-zijn-eigen. 


Drie jonge waterlelies wachten nog op hun eerste bloem. Of het voor dit jaar gaat zijn, is twijfelachtig. Ik ben vooral benieuwd naar de bloemen van de 'King of the Blues', een blauw-paarse waterlelie die erg tropisch oogt en toch min of meer zou gedijen in ons koud klimaat. Ook de kleine oranje waterlelie 'Aurora' en de bijzondere gele 'Joey Tomocik' hebben nog niet gebloeid. Zodra deze lelies komen piepen, laat ik iets weten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.