13 juni 2011

Flipke en Mathilleke

Om de konijnenspecial op Muggenbeet af te sluiten, laat ik je nog even kennismaken met de buitenren die ik gisteren in mekaar heb geklopt. Alhoewel, vergeleken met heel wat foto's die ik op het internet vond, onze 3 konijntjes al ruim gehuisvest waren, meenden we toch dat ze nog een extra stukje van ons gras konden krijgen. Terwijl ik de vurige tongen van Pinksteren trotseerde, construeerde ik daarom met dubbel geplooide kippengaas, 2 afgedankte borstelstelen, enkele paaltjes en een lat een veilig speelpleintje. Alle scherpe kantjes werden weggewerkt en voor de stevigheid werd de gaas met roestvrije binddraad vastgesnoerd. Op het pleintje legden we nog een schijf van een populierenboom. We vinden de konijnen thans zo mooi om naar te kijken dat we er misschien nog een bank gaan bijzetten.

de buitenren

Hierbij sluit ik dan ook de konijnenweek af,... ah neen, het belangrijkste zou ik nog vergeten. Op woensdag 15 juni e.k. komt Überkonijn prins Filip, van het ras Saksen-Coburg, samen met rammelpartner Mathilde naar Tessenderlo. Volgens de ontvangen nieuwsbrief van de burgemeester komt het koppel op "werkbezoek". Wat dit inhoudt, weet ik niet en moet ik ook niet echt weten. In ieder geval is het gemeentehuis tijdens het bezoek gesloten dus daar wordt alvast niet gewerkt. Of bedoelt men dat Filip zélf aan het werken is als hij in Tessenderlo flaneert? Naar mijn bescheiden smaak is 'toeristische uitstap' dan toch een juistere term.

extract uit de nieuwsbrief met het heuglijke nieuws

Er wordt gevraagd om op 15 juni de Belgische driekleur uit te hangen en dit "om onze gemeente een zo feestelijk mogelijke uitstraling te geven", alsof ik -ooit nog anarchist van gedachte- een Belgische vlag voor het oprapen liggen heb, nog gezwegen van de Vlaamse leeuw.

Wie op 15 juni echt iets bijzonders wil zien, kan 's nachts terecht in het hemelruim. Als ik goed ben ingelicht, zal de schaduw van de aarde dan de maan totaal verduisteren. Jawel, een totale maansverduistering. Men zegt wel eens dat de bezoekende prins "geen groot licht is", geef toe, die maansverduistering kon zich op geen betere dag manifesteren.

Slechts op 1 punt heeft Flipke me tot op heden positief verrast en dat is dat hij rammelt als de beste. Saksen-Coburg is een hitsig ras, denk dus tweemaal na eer je ze in huis haalt.

4 opmerkingen:

  1. wat een knap konijnenhok, ik ben stiekem jaloers op je handige handen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ronny De Rijck13 juni, 2011 09:06

    Prachtige huisvesting! Hoe meer ruimte je geeft aan konijnen, hoe leuker om naar te kijken. Alleen, gaan ze minder handtam worden. Wij zijn 10 jaar geleden begonnen met 1 konijn in een hok. Na een aantal maanden in dat hok, laten we ze vrij in de tuin. Blijkt dat konijnen zeer snel een territorium afbakenen, maar wel in onze buurt blijven zolang er extra eten te halen is.
    Ondertussen is onze populatie stevig gegroeid en zijn ook al onze buren gezegend met een aantal konijnen. Het zijn vooral de vrouwtjes die de holen graven. Mannetjes halen wel wat gras weg om koeler te liggen, maar graven niet zo diep. Vinden het fantastische huisdieren. Maakt geen lawaai, leuk om naar te kijken, klein beetje trouw en afval dat niet stinkt. Behalve de konijnenpis. Maar een goede bodembedekker lost hier veel op. (wij gebruiken "little friends", een echte aanrader.) In de winter komen de konijnen binnen in de garage te zitten. Vooral om te overnachten. Want een snotvalling is inderdaad voor een dwergkonijn niet gezond. En ze zijn er zeer gevoelig aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Proficiat met je prijs bij dieren in nesten - een natuurgezin zoals het jouwe verdiendt dit dubbel en dik! :-)
    Jammer, wel niet bij ons om te logeren! :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @fietsgastvrouw: ja, daarin hadden we geen keuze; de waardebon is gelijk hij is. Nu nog regelen voor 6 personen, want de ganse wereld is blijkbaar afgestemd op man, vrouwke en 2 kinderen. Hopelijk kan het met een schappelijke prijs.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.