25 mei 2011

platbuik

platbuikmannetje
(op de foto klikken voor een groot formaat)

Waren ze me enkele dagen geleden nog te snel af, vandaag kon ik eindelijk een platbuikmannetje in mijn vizier krijgen. Hij liet zich na enkele mislukte pogingen vrij goed benaderen. Het vrouwtje (met een goudkleurig achterlijf) was op dat moment al ribbedebie. Even daarvoor vlogen ze nog nerveus samen boven de waterleliepoel. Het vrouwtje wierp hierbij haar eitjes af in het water. Na twee jaar zijn de larven volgroeid tot nieuwe platbuiken. De platbuik behoort tot de zeillibellen.


3 opmerkingen:

  1. Een platbuik kende ik, die vliegen hier ook regelmatig rond... Maar van zeillibellen had ik nog nooit gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De meeste bronnen spreken van de familie van de Korenbouten. In mijn natuurgids spreekt men van de fam. van de Zeillibellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Korenbouten, dat is me dan weer wel vertrouwd :-D

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.