11 april 2011

hondstand

De elegante hondstand in close-up

In november vorig jaar heb ik heel wat bollen (ui-structuur) en knollen (aardappel-structuur) in de grond gestoken. Een aangename verrassing is de gele hondstand. Tussen een groepje blauwe druifjes komt hij prima tot zijn recht. Het is ongelofelijk om zien dat uit die knollen, die inderdaad wat lijken op de tand van een hond, zo'n elegante bloemen tevoorschijn komen. De hondstand (Erythronium pagoda) wordt wel eens verward met de Uvalaria grandiflora maar dit is toch een heel andere plant, niettegenstaande hij ook een hangend geel 'klokje' heeft.

de bloembol van het jaar, Anemone coronaria De Caen

Een andere meevaller zijn de blauwe anemonen die ik louter om hun belachelijke prijs in mijn winkelkarretje had gegooid. Ze passen wonderwel in mijn eerder wilde tuin al weet ik zeker dat de bonte mengeling van kleuren die vaak aangeboden wordt, me koppijn zou bezorgen. Een combinatie met een groep leverbloempjes moet volgens mij een bijzonder effect geven.

1 opmerking:

  1. In het najaar in het bekende tuincentrum in Lommel ook een zakje hondstand gekocht... en die bloeien hier nu ook.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.