12 maart 2011

appels en frambozen

Van deze verplichte congéweek heb ik met volle teugen genoten. Een berg snoeihout door de hakselaar geduwd, creatief aan de slag gegaan met de gerooide dikke Amerikaanse eik (hierover later meer), een stapeltoren gebouwd, een houtwalletje gecreëerd, 2 nieuwe vogelkastjes opgehangen en hier en daar nog wat bij geplant.

mijn laatste lente-aankoopjes

Bij de aankoop van mijn laatste aanwinsten voor de tuin heb ik nog eens aan mijn smaakpapillen gedacht. Niets is zo heerlijk als bij het wandelen door je tuin te kunnen smullen van zelfgewonnen vers fruit. Uit ondervinding weet ik ondertussen dat mijn bodem het meest geschikt is voor bramen en frambozen. Dat treft, want beiden lust ik ook graag. Heel wat ander fruit heeft toch dat zurige waardoor er al snel de vanille- of bloemsuiker bijgehaald wordt. En voor aardbeien moet ik te diep bukken.

Eerst wilde ik alle bessen mooi op een rijtje zetten, tussen twee paaltjes met een roestvrije stalen draad. Zoals dat meestal 'voorgeschreven' wordt. Maar van dat idee ben ik snel afgestapt. Al mijn plantjes heb ik nu verspreid over gans de tuin, op open plekjes vlakbij een weggetje. Dit geeft een meer natuurlijke aanblik. Bovendien weet ik van mijn eigen dat een echte productiezone, waar gesnoeid en bijgemest wordt om een maximale opbrengst te verkrijgen, niets voor mij is. De theorie is dat de natuur zijn gang mag gaan maar eigenlijk komt het omdat ik daarvoor te lui ben.

Voor de tuinliefhebbers nog even opsommen wat ik precies gekocht heb:
  1. Rubus idaeus, de gewone gele framboos
  2. Rubus idaeus 'Malling Promise', een zoete zomerframboos
  3. Rubus idaeus 'Ottawa', een herfstframboos
  4. Rubus 'Loganberry', een kruising tussen een framboos en een braambes
  5. laagstam appel 'dubbele bellefleur' of Ossekop
  6. en voor het oog en de bestuiving nog een sterk sierappeltje, de 'Golden Hornet'.



1 opmerking:

  1. mijn ervaring met de Golden Hornet is dat deze eerder schurftgevoelig is. voor bestuiving is hij echter zeer aan te raden.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.