9 maart 2011

Aphrodite

In de Griekse mythologie is Aphrodite de godin van de liefde, de schoonheid, seksualiteit en vruchtbaarheid. Het is dan ook een hele eer als je genoemd wordt naar deze godin. Ik neem aan dat plantenkwekers en veredelaars deze naam dan ook niet aan de eerste de beste plant toebedelen en dat men in de selectie kieskeurig te werk gaat.

Toen ik in een plantenzaak tussen een groep meer gekende toverhazelaars één Hamamelis x intermedia 'Aphrodite' zag staan, aarzelde ik geen moment om deze in mijn winkelkar te deponeren. De prijs was prima en de lintbloempjes waren, in tegenstelling tot alle andere toverhazelaars in de winkel, nog volledig opgerold.

Vandaar dat de Aphrodite momenteel, terwijl veruit de meeste andere cultivars reeds verslenst zijn, nog steeds op zijn mooist aan het bloemen is. Heel wat bloemen moeten zelfs nog open komen, dus dat wordt nog weken plezier en heerlijke zoete geuren snuiven. In de literatuur staat ook vermeld dat deze cultivar doorbloeit tot in de lente. In mijn tuin valt deze bloei hierdoor tegelijk met de duizenden gele bloempjes van de gele kornoelje. En dat is wel mooie compagnie.

ook in de herfst zou deze toverhazelaar kleur in de tuin moeten brengen

De vele bloemen zijn goed gevuld ('precies pomponnetjes!') en hebben een duidelijke oranje gloed bij het open komen. Ik verwacht dat de struik met het ouder worden nog meer oranje met een beetje rood gaat worden want respectabele kwekers omschrijven de opvallend goed gevulde lintbloemen van de Aphrodite toch op deze manier. De binnenkort ontluikende bladeren zijn donkergroen en verkleuren prachtig rood in de herfst.

Een plant om meteen verliefd op te worden. Zonder twijfel één van de mooiste toverhazelaars op de markt.

1 opmerking:

  1. Toen we een paar weken geleden in Kalmthout waren, heb ik die cultivar ook op mijn verlanglijstje gezet. Niet gekocht nee... als ik de prijzen in het arboretum vergeleek met die we een paar dagen eerder in het bekende Kempense tuincentrum betaalden (voor dezelfde cultivars), dan kon ik mezelf echt niet overhalen mijn portefeuille boven te halen...

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.