31 december 2010

nieuwe lay-out

De kerstvakantie heeft me de gelegenheid geboden om eens grondig te sleutelen aan de opmaak van Muggenbeet, mijn weblog waarvoor ik sinds november 2004 met plezier schrijf en foto's maak. De voorbije dagen heb ik zowat van alles uitgeprobeerd. De recente sjabloonontwerper van Blogger leent zich ertoe om met weinig moeite en grote gebruiksvriendelijkheid te experimenteren met de opmaak. De tijd van html is gelukkig voorbij, al is enige basiskennis nog altijd meegenomen en handig om zeer gericht in te grijpen.

Zoals je ziet, heb ik heel wat veranderd en gemoderniseerd. De blog is verbreed tot 1000 pixels, het maximale wat de Blogger-sjabloonontwerper aanbiedt. De tijd van de 14-inch schermen is immers voorbij. Hoe deze vernieuwing eruit ziet op netbooks en de i-Pad weet ik niet. Moest daar een probleem zijn, laat het me weten. Weet wel dat je met ctrl + en ctrl - de bloggrootte altijd kan aanpassen naar een voor jou comfortabele grootte.

Voorts werd ook de indeling hertekend. Van twee kolommen gaan we naar drie kolommen wat een gevulder en moderner beeld geeft. Als header koos ik voor een uitsnijding van een zelfgenomen foto van een bosvlindertje. Voor de liefhebbers: het is een bont zandoogje dat op onze tuinbank geniet van de zon. Als achtergrondafbeelding koos ik voor een frisgroene foto met in de linker bovenhoek een blad van een haagbeuk. Alhoewel ik zowat over van alles en nog wat schrijf, heb je wel gemerkt dat mijn bewondering voor de natuur alsmaar toeneemt. De natuur biedt me ook de noodzakelijke rust naast de soms erg hectische gebeurtenissen op professioneel vlak.

Zelf ben ik tevreden over het eindresultaat. Hopelijk geldt dit ook voor jou. De nieuwe lay-out doet vermoeden dat ik nog een tijdje zal doorgaan met bloggen. Vele collega's, waaronder niet van de minsten, hebben er ondertussen de brui aangegeven. Twitter en facebook laten hun sporen na in het blogwereldje. Alles moet korter en rapper. Toch blijf ik persoonlijk plezier putten uit het bloggen. De mogelijkheid om op het worldwideweb een eigen universum te creëren is een fantastisch gegeven. Tien, vijftien jaar geleden was dit compleet ondenkbaar, pure sciencefiction.

Alhoewel de reacties meestal uitblijven of aan de lage kant zijn, leert Google me dat er toch meer dan 7000 pageviews per maand zijn. Ongeveer 100 mensen volgen me met een feedreader, niet enorm maar toch een behoorlijk cijfer. En voor vrienden en familie is Muggenbeet hoe dan ook een gemakkelijke link naar wat er zich zoal in Tessenderlo afspeelt. In ieder geval, bedankt voor jullie interesse en respons. Ik hoop je hier nog vaak terug te vinden. Maar mijn lezers zijn ook altijd fysiek, in levende lijve dus, welkom op onze stek in Tessenderlo. Dit kan tijdens de komende opentuinendag (zie de pisbloem links), maar het mag ook op een ander tijdstip. Een e-mailtje volstaat. In het écht ben ik een vriendelijk mens.

7 opmerkingen:

  1. Ja, U doet dat goed, dat bloggen.
    Altijd leuk om hier te komen lezen.Jij schrijft tenminste nog regelmatig want inderdaad , er zijn al vele interesante blogs verdwenen. Tijdens de opentuindagen komt ik zeker langs.
    Incognito natuurlijk, verkleed als kwikstaartje en ik breng mijn zwembroekje mee voor in je vijvertje. Van de gewijzigde layout merk ik niet veel t.t.z. geen spectaculaire veranderingen.
    En voor vanavond, maak het niet te gortig en voor de dag nadien: Beste wensens en een goede gezondheid en veel geluk voor U, Uw madam en je nageslacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt duvel, je bent welkom. Liefst toch geen té klein zwembroekje zodat mijn visjes geen hartinfarct krijgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn goed voornemen voor 2011:
    Meer reageren op de blog van Muggenbeet i.p.v. te lurken :)

    Ik ben eerlijk gezegd blij dat dat roze weg is, was net een beetje, heel klein beetje, erover :):)

    Wat dat vijvertje betreft; ik dacht dat daar het "clothing optional" principe heerste :)

    Hier geen wensen voor jezelf en je familie. Doe dat zelf! "Want ... wat je zelf doet doe je meestal beter" :) (vrij naar een zekere Roger :p )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jouw blog ziet idd beter uit. Leuk opgefrist. 't Is nog lang maar tijdens de open tuindagen ga ik zeker langs komen.
    't Is precies al wel een tijdje geleden dat je nog gephotoshopt hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. welkom Kejo...maak je dan wel kenbaar zodat we mekaar niet mislopen. Photoshoppen is inderdaad wat geminderd, de voorbije periode had ik het wat moeilijk om de 'leukerd' uit te hangen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er goed uit!
    De beste wensen voor jou en je gezin ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. blijven bloggen. Je zit bij mij in de categorie kaka pipi humor met canvas smaak

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.