13 juni 2010

burgerzin

"U bent aangewezen om op zondag 13 juni 2010 om 8 uur stipt de bediening waar te nemen van bijzitter in het stembureau 84 te Tessenderlo....".

De oproepingsbrief was bedoeld voor de schoonbroer. Helaas is hij momenteel aan het fietsen op de Duits-Franse grens richting Italië. Een gegronde reden om te verzaken aan zijn burgerplicht. Het moet niet van de poes zijn om als voorzitter van de kiesbureaus alle tafels volledig bezet te krijgen. Hoe langer hoe meer wordt er alles uit de trukendoos gehaald om te ontsnappen aan deze karwei. De reflex dat je deelneemt aan iets wat toch dé hoogdag van de democratie mag genoemd worden, is volledig afwezig. Zelf begrijp ik dat niet. Ik kijk telkens uit naar de verkiezingsdag. Ik stem heel graag.

Die van ons denkt er ook zo over. Zij heeft zich, ter vervanging van haar broer, spontaan gemeld als vrijwilligster om als bijzitter te kunnen functioneren. De voorzitter was hier blij mee. Die van ons komt graag onder de mensen. Zij doet dit graag.

Voor deze zondagse job (tot 15 uur) krijgt ze, luidens de brief, een presentiegeld van 23,4 euro. Er wordt benadrukt dat ze haar rekeningnummer moet bij hebben voor de uitbetaling ervan. Tevens krijgt men een reisvergoeding van 0,20 euro per kilometer maar alleen als men zetelt in een andere gemeente dan waar men in het bevolkingsregister is ingeschreven. Zij die zonder wettige reden nalaten "hun opgedragen ambt te vervullen " worden gestraft met een geldboete van 50 euro tot 200 euro (verhoogd met de huidige opdeciemen). Het presentiegeld, de reisvergoeding en de verzekeringskosten vallen ten laste van de Staat.

Grappig hierbij is dat de oproepingsbrief vermeldt dat het "toegelaten is om uw eigen stempel mee te nemen om de omslagen te verzegelen teneinde de controle op de stemming te versterken". We hebben hier wel wat stempels liggen, van Bambi, vissen en varkens, maar bij elektronisch stemmen lijkt me dat wat ridicuul.

7.05 uur, die van ons wordt binnen tien minuten verwacht in het stembureau. Tegen 8.00 uur ga ik zelf mijn stem uitbrengen. Het zal voor niemand een verrassing zijn dat het tweemaal 13 zal worden. Met de Bartjesmanie doe ik niet mee: over alles wat ik in het leven belangrijk vind, heb ik hem geen enkel woord horen reppen. Ik hou van alle kleuren van de regenboog. Hoe meer kleurpotloden, hoe blijer. Dat was als kind al zo.

Hopelijk mogen we straks in een meer progressief en meer ecologisch landje leven. Al vrees ik voor een zwart-gele olievlek. Smurrie dat nauwelijks nog op te ruimen valt. Aan mij zal het -opnieuw- niet gelegen hebben.

Delen

3 opmerkingen:

  1. aan mij ook niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar sluit ik mij volledig bij aan !!
    Omdat hij een populaire en grappige kwisser is ,
    daarom is hij nog geen goede politicus. Nog maar te zwijgen over zijn overtuigingen . De verrechtsing
    neemt overal toe , hopelijk blijven
    mensen zoals wij ( de familie muggenbeet en mezelf )tegen hun schenen stampen om tegen de volgende verkiezingen de fakkel terug over te nemen . Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat van die stempels vond ik ook zo grappig. Ik mocht als plaatsvervangend bijzitter terug naar huis; jammer voor dat vlinderstempeltje in mijn sjakos :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.