11 april 2010

dit noemen ze een beetje getikt

Velen zullen zeggen dat ik niet goed wijs ben... en dan is dat maar zo. Al lange tijd ben ik op zoek naar de rode engelwortel (angelica gigas), die majestueuze oeverplant die ik voor het eerst zag in de Efteling. En het is dankzij het bloggen en facebook dat ik uiteindelijk 5 plantjes heb kunnen aankopen. De lieve vrouw die me uit mijn nood hielp, is blogster Yo van kruidenkwekerij Duizendblad in Ternat. Dat ik - eigenlijk was het die van ons die mij vervoerde- daarvoor 104 km/énkel heb moeten rijden, had ik er graag voor over.

Duizendblad, de kleinschalige en ecologische kwekerij van Yo.

Meteen was het ook mijn allereerste 'levende ontmoeting' met een collega blogger, haar vent en 4 kinderen. Yo, die ik van naam al kende vanuit haar journalistieke periode en als co-auteur van het boek "merkwaardige bomen in België", is heel recent een eigen kwekerijtje begonnen in haar tuin. Drie dagen per week staat Yo in haar charmant winkeltje waar ze graag, en met kennis van zaken, een woordje uitleg geeft over de kruiden die ze opkweekt en te koop aanbiedt.

Dat Yo haar nieuwe groene job ernstig neemt en de nodige gezonde ambitie aan de dag legt, blijkt uit haar kleurige website, die ze eigenhandig in mekaar timmert, uit haar catalogus en de duizendblad-verzenddienst, uit haar splinternieuwe tunnelserre maar zeker ook uit haar fris en gezond plantgoed. Zelf neusde ik ook wat rond in het aanbod en ik kon niet aan de verleiding weerstaan om wat extra plantjes op te pikken: een drietal aardbeien, een chocolade-munt, een citroenverbena (niet wintervast), een pruiklook (allium 'hair') en de zeldzaam wordende agrimonie die Yo voor mij terplekke scheurde van de moederplant.

Het kwekerijtje, waar ik als eerste plant het duizendblad aantrof (toevallig, zei Yo, omdat achillea millefolium nu eenmaal met de a begint), bevindt zich in een schitterend decor: een wilde tuin met een kanjer van een notenboom. Het speenkruid en de anemonen groeien er weelderig. Weldra komt er op een natte plek nog een poeltje bij. Het groot hoefblad stond er al mooi in bloei. Als je ooit de kwekerij een bezoekje brengt, vraag dan zeker om ook de tuin eens te mogen bewonderen.

Voor de geïnteresseerden: Duizendblad houdt op 24 en 25 april Open Deur. Prima te combineren met een bezoek aan Brussel.

3 opmerkingen:

  1. fjoew, ik ben vereerd! Bezoekje aan Gaasbeek of een fietstochtje door het Pajottenland zijn ook aanraders!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allium 'Hair' siert ook onze tuin op. Een alleraardigst sieruitje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O ja: als je eens vuurwerk in de tuin wil: schaf je zeker ook Allium 'Christophii' aan. (Al kan het natuurlijk dat je die soort al bezit). Bijzonder spectaculair. Zelfs het uitgebloeide 'skelet' is mooi tot aan de winter.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.