5 april 2008

het stokje uit Aalst

"Welk boek vindt u dat Leterme moet lezen? Laat ik er een stokje van maken", zei Tinne Van der Straeten en ze gooide het naar enkele maten waaronder haar vriendin Els. Els Keytsman staat al lange tijd in mijn blogroll en wederzijds. En je ziet het al aankomen, de slimste vrouw van Aalst gooide het stokje naar mij door en ze deed dat zo lief en charmant ("en muggenbeet schrijft zo grappig dat het niet anders kan dat hij af en toe een boek leest") dat ik op mijn beurt niet anders kon dan mij te buigen over Letermes gat... in zijn cultuur. Gelukkig is het dat maar.

Maar laat me eerst iets duidelijk stellen: muggenbeet begint af en toe aan een boek maar krijgt ze nooit uitgelezen. Ik ben van het type lezer "zegt wat ge te zeggen hebt en liefst in maximum 10 bladzijden". Als dat niet lukt voel ik me aan het lijntje gehouden en ik heb wel wat anders te doen. Versta me niet verkeerd: prachtig hoor wanneer iemand zijn taal mooi beheerst en wonderlijke zinnen kan brouwen maar mij kriebelt dat narcistisch geknutsel niet tenzij het niet te lang duurt zoals bij de cursiefjes van Johan Anthierens of als er iets pruimsappigs te beleven valt zoals in het erudiet proefschrift van student Stijvekleut.

Het stokje dan. Ik ben zonet even langs onze boekenrekken gelopen (my god wie gaat dat hier ooit allemaal lezen?) en ik heb er een stapeltje uitgekozen zonder er evenwel veel bij na te denken. Dit is het resultaat:


De premier mag er zelf drie uitkiezen zolang hij ze na het lezen maar terugbezorgt. Cadeautjes geef ik liever aan toffe mensen. Bovendien heb ik zo het vermoeden dat Leterme van dat tsjevenslag is dat denkt dat er toch niks meer te leren valt tenzij de paus nog eens een middeleeeuwse en van de pot gerukte encycliek uit zijn mouw schudt. ... Rustig Muggenbeet, rustig jongeman!

Het stokje even naar mijn hand zettend beoog ik met mijn boekenpakketje bij de premier drie dingen:

1. Ik vind dat Yves er de laatste tijd slecht uitziet: grijs, asgrauw, lijkerig. Hij mist doorbloeding. Daarom zou ik hem wat 'prikkellectuur' voorschotelen. Het minder bekende "Eens op een mooie avond" van L.P.Boon bijvoorbeeld of het ontnuchterende Hite rapport waaruit blijkt dat vrouwen vooral zichzelf bedienen of als hij meer de sm-tour wil opgaan, de dikke kluif 'je rechten als vrouw' van L. Versluys waarmee vrouwen opgeleid worden tot mannenterroristes.

2. Yves en met hem de ganse zwik cdenveërs missen naar mijn mening toch ook wel de basiskennis ecologisch inzicht. Ze leuteren er wel over maar puntje-bij-paaltje vinden ze heel die milieureglementering maar bullshit. Daarom: "De ogen van de panda" van E. Vermeersch of van Houcke's "Werken is niet leuk" dat inbeukt op onze arbeidsmoraal (als we maar werk hebben, de rest telt niet) of het Brundtland-rapport, toch nog steeds één van de basiswerken op het vlak van duurzame ontwikkeling.

Maar het liefst van al zou ik hebben dat Yves kiest voor "Apen, een hommage". In het geval van Dewinter of Annemans hoeft er geen uitleg bij maar uiteindelijk zijn wij toch maar geëvolueerde apen, beesten met een kostuum aan. En net zoals er dierensoorten uitsterven door de aantasting van hun specifieke biotoop, zijn we zelf ook goed op weg om onze eigen soort uit te roeien. Zou Leterme dat al doorhebben?

3. Tenslotte (en ik maar schrijven dat het vooral kort moet zijn), heb ik nog een goed sprookjesboek of een moppenboekje. Er bestaan goede sprookjes, Leterme I is een slecht sprookje. Tenzij hij door de heks opgegeten wordt. Maar Yves blijft maar doorschrijven ook al is het een flutverhaal dat met haken en ogen aan mekaar hangt.

Dat moppenboekje mag hij aan de bedroefde Inge Vervotte geven. Als ik een jonge vrouw was, zou ik NOOIT bij zo'n stel saaie lullen willen behoren want wie bij de hond slaapt, krijgt zijn vlooien. En dan gaat het lief lopen natuurlijk en zit Inge op droog zaad. Ken je die mop al, Inge, van die vrouw die elke dag een verse komkommer ging kopen? Een hete zalle!

Een communiefeest wenkt, dus: wie het stokje wense, rape het op! Voor de komkommer moet je elders zijn :-)

(BTW: Jos Vandeloo's 'vrouwen' en 'het gevaar' liggen er maar bij omdat ze in combinatie een verborgen boodschap voor de lezer bevatten.)

4 opmerkingen:

  1. Sneren naar de sjeeven en dan vrolijk naar het communiefeest.LOL

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @patrick: wij respecteren andermans keuze om een communiefeest te geven en ons geloof (of gebrek eraan)doet ons zeker niet van de lekkere tafels wegblijven. Zo zot zijn we niet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er ligt zowaar ook een boekje bij dat ik ooit als leerstof heb verwerkt voor het vak moraalfilosofie: De Ogen van De Panden. Niet slecht, hoewel Leterme misschien best meteen begint aan het heldere, zeer toegankelijke basiswerk over dierenrechten van Peter Singer, Animals Liberation. Een kluif! Maar niet om op te eten, he!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Panden???? ¨Panda, dus;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.