2 maart 2008

maartse bloemen

Voor de ribes en de magnolia stellata is het nog een kwestie van dagen eer hun bloemen opengaan. Het Chinees klokje, de kleine maagdenpalm, de gele kornoelje en de viburnum bodnantense 'Dawn' zijn al geruime tijd de tuin aan het opfleuren.

Tijdens de middagwandeling heb ik nog wat foto's genomen van enkele bloemende planten (zie fotocollage). De narcissen rond de appelboom zijn nu in volle glorie. Het maarts viooltje aan het pinpongterrein kleurt de bodem mooi blauw. In het beukenbosje bloeit hier en daar al een pachysandra. De hellebori staan nog mooi in bloem. Naast een pas gekochte toverhazelaar (Jelena) heb ik een extra plaatsje vrijgespit om een aantal nieuwe exemplaren van de kerstroos een vaste stek te gunnen.

De vroegste van mijn pruimenbomen (van die kleine gele sappige mirabellen) bloeit ook al. Hier kan de zelfbestuiving al starten. De onopvallend leverbloempjes zijn van dichtbij net blauwe juweeltjes maar zijn dringend aan een verhuizing toe. Deze prachtbloemen verdienen een veel betere plaats dan naast de muur van het tuinhuisje. De clivia die ik in de garage laat overwinteren, toont al trots een hele tros oranje bloemen. Nog enkele weken en hij mag terug buiten op het terras.

En mijn tien goudwindes zwemmen sinds gisteren terug rond in de zwemvijver. Al die tijd hadden ze zich doodstil verstopt achter de vijverkuipen waarin onze waterlelies geplant staan. Hiermee is de lente voor goed op gang geschoten. Als extra verrassing spotte ik deze week voor het eerst in mijn tuin een koppeltje sijzen. Het mannetje flirtte met het vrouwtje, gaf haar wat vers geplukken kornoeljebloempjes (dat denk ik toch gezien te hebben) en toen een merel zich kwam moeien, vlogen ze samen naar de coniferen van de buurman.

Dan mogen alle mensen mijn wilde tuin een hoop onkruid noemen, de enigste echte waardering die ertoe doet, komt van de dieren. Als zij zich amuseren en verlekkeren dan zit het goed met je tuin. Vermits de diversiteit met de jaren toeneemt, ben ik er zeker van dat ik goed bezig ben.

4 opmerkingen:

  1. [ Dan mogen alle mensen mijn wilde tuin een hoop onkruid noemen, de enigste echte waardering die ertoe doet, komt van de dieren. Als zij zich amuseren en verlekkeren dan zit het goed met je tuin. ]

    Ik kan niet anders dan dit volmondig te beamen.
    Vreemd dat je de Clivia ook in het rijtje bloeiers opneemt. Deze typische kamerplant mag toch pas vanaf half mei naar buiten? Dan is hij bij mij allang uitgebloeid. Overigens verdraagt een Clivia verplaatsing niet altijd even goed. Het is een typische 'vaste plaats'-plant.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De clivia bloeit momenteel...in de garage (overwinteringsplaats). Hij staat in een pot en blijft in die pot. In de zomer staat deze pot op het terras

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent dus goed bezig met een no interference beleid? Dat probeer ik mijn madame al jaren aan te praten.Hoe is je dat gelukt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 100% no interference is het nu ook weer niet. Maar de natuur is toch de belangrijkste actor. Mijn vrouw ziet dat het goed is zoals we bezig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.