19 januari 2008

vuur in de tuin

In de winter valt er in de tuin heel veel te beleven. Momenteel is het de bloeiperiode van de toverhazelaars net als van de kerstrozen en de winterzoet. Ik bewonder momenteel mijn drie rode variëteiten van de toverhazelaar: één in de voortuin (zie foto) en twee in mijn achterliggende wilde tuin. De oranje getinte 'Jelena' en de aromatische 'Arnold promise' staan nog op mijn verlanglijstje maar er is één probleem: ik heb geen plekske meer vrij.

In de herfst is het opnieuw genieten geblazen want de herfstverkleuring van de hamamelis is gewoonweg prachtig. Enkel de parrotia vind ik nog mooier. In ecologisch opzicht heeft de plant evenwel niet veel te betekenen maar als verwenner van oog en neus is het een aanwinst voor elke tuin. Als je er één wenst aan te schaffen is het nu het moment om langs het plantencentrum te gaan.

5 opmerkingen:

  1. 'Arnold's promise' ken ik niet...
    Binnenkort eens naar Kalmthout gaan, wellicht valt hij daar 'op te snuiven'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Effenaf prachtig!
    Wat herfstkleuren betreft, moet de Liquidambar zeker niet onderdoen voor de Parrotia. Daarbij is diens blad nog es mooi vormgegeven ook.
    Knappe foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die parrotia ga ik me NU aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ annetanne: Het Arboretum van Kalmthout is inderdaad de moeite. Ik was er net het jaar voor Jelena De Belder overleed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @menck: de amberboom behoort inderdaad zeker tot de top drie mooiste hefstverkleuringen, al scheelt het bij mij (ik heb er drie) veel van boom tot boom.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.