18 november 2007

nog steeds een wakkere burger

Morgen moeten alle bezwaren tegen een nieuwe milieuvergunning voor Tessenderlo Chemie binnen zijn. Na enkele uren zwoegen en vooral puttend uit mijn volgepropt geheugen, is ons bezwaarschrift klaar.

De laatste jaren heb ik als maar minder tijd en goesting gehad om me ermee bezig te houden -dat komt ervan als je je mooiste 20 jaren daarin hebt geïnvesteerd- maar op cruciale momenten als de deze ben ik nog graag even "wakkere burger". Het zou ook een echte schande zijn als gans die oude en erg vervuilende zwik opnieuw zou vergund worden.

Wat ik dan precies wil?

In grote lijnen twee dingen: 1) de watervervuiling moet stoppen. Neen, niet door een nieuwe grote pijp aan te leggen richting Dijle maar wel door de verantwoordelijke fosfaatafdeling eindelijk eens het zwijgen op te leggen. De Demer en de Nete zullen er erg blij mee zijn. En 2) de gevaarlijke chloorchemie (Sevesoactiviteiten) in het centrum van Tessenderlo moet een concreet afbouwscenario meekrijgen. Ook Tessenderlo heeft recht op een behoorlijke ruimtelijke ordening. En het gebruik van kwik moet op heel korte termijn verboden worden.

Dit dossier is in ieder geval een heel interessante case om te ontdekken hoe menens het is met de overheid om van het leefmilieu een prioriteit te maken. Samen naar het filmpje van Al Gore gaan kijken, volstaat echt niet. Wat we nu nodig hebben, is een overheid die Tessenderlo Chemie eindelijk eens duidelijk maakt wat mag, maar vooral, wat niet meer mag.

1 opmerking:

  1. Hmm, ik vrees een beetje dat je daarvoor vier jaar te laat komt... Onder minister Dua gaf ik u een redelijke kans. Nu weet ik het zo niet. Maar ik help het u hopen.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.