2 juli 2007

koken met warmoes

Als kok van dienst waagde ik me vandaag nog eens aan een recept met warmoes of snijbiet als hoofdingrediënt. Volgens de boekjes bevat warmoes veel ijzer, vitamine C en calcium. Dit zou best kunnen, al vind ik het voornaamste dat de groente erg lekker smaakt. Klaargemaakt gelijkt de groente nog het meest op spinazie. Je kan het daarom prima gebruiken in 'groene' lasagne, puree of groentetaart.

Dit was mijn zelf verzonnen recept voor vandaag: warmoes met champignonroomsaus- gekookte aardappelen - quornburgers.

Blancheer de fijngesneden warmoes en gebruik hierbij zowel de groene bladen als de steeltjes. Maak ondertussen een witte saus: breng melk aan de kook (boter hoeft niet) en voeg er fijngesneden champignons aan toe. Kook deze heel even mee. Kruid met wat groentebouillon, peper (pak maar genoeg) en een beetje zout. Dik aan met bloem en maak een homogene saus. Doof het vuur en voeg een half klein brikje room toe en roer goed. Meng de afgegoten warmoes met de saus en zet meteen van het vuur op tafel.

Zelfs de kinderen vonden het erg lekker en deze zijn anders de eersten om hun kieskeurige neus op te halen. (Warmoes vind je bij de bioboer, natuurvoedingswinkels of de betere groentezaak.)

    3 opmerkingen:

    1. Warmoes leren kennen via het pakket van bioboerderij de loods hier in Aalst.
      Mijn favoriete van onbekende groente is zonder twijfel de aardpeer! ongelooflijk lekker. Soort knolgewas met een lekkere nootsmaak.

      BeantwoordenVerwijderen
    2. in gedachten zie ik muggenbeet met een groot wit schort (en de valhelm die hij ooit ingeslikt heeft), met zo een hoge koksmuts en z'n haar in een vlecht... klopt dat, dat beeld?

      BeantwoordenVerwijderen
    3. @heidi: ik slik geen rare zaken in.

      BeantwoordenVerwijderen

    Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.