21 februari 2007

kandinsky

Als abonnee van De Morgen kochten we aan verminderd tarief de ganse reeks 'Meesterlijk Modern' die de krant in samenwerking met de Keulense uitgeverij Taschen samenstelde. Van Dali en Klimt heb ik jaren geleden al enkele uitgebreide kunstboeken gekocht omdat zij, in mijn ogen althans, ook échte kunst maakten. Ook in deze reeks zijn zij van de weinigen die mij kunnen bekoren. Tussen veel brol en overroepen kitsch toch nog één ander lichtpuntje: Wassily Kandinsky. De meeste anderen hadden hun verf beter in de tubes gelaten.

Via dezelfde krant ook nog -zomaar, voor niks- in het bezit gekomen van de 'cadeaubon Belgische musea' dat 2 toegansticketten, een museumgids en een DVD bevat. Het museum dat me het meest nieuwsgierig maakt, is het Musée des Arts Contemporains van Hornu in de buurt van Mons (Bergen). Dit museum won vorig jaar de Museumprijs 2006 Wallonië en is gehuisvest op de oude mijnsite van Le Grand-Hornu in de Borinage. Ik ga voorstellen om de gratis tickets te gebruiken om af te zakken naar Hornu. Een uitstap die perfect te combineren valt met een bezoek aan de scheepslift van Strépy Thieu.

Iemand al in Le Grand-Hornu geweest? Of een Kandinsky in huis hangen? Een Warhol of een Pollock, zegt u? Hier alvast de adressen van de Vlaamse Kringwinkels.

2 opmerkingen:

  1. Ik woon vlakbij Le Grand-Hornu, maar ben er verder nooit geweest. Ook Strépy Thieu is niet zo ver weg. Misschien moet ik toch eens richting ginder trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik bezocht de lift eerder al eens toen de bouw zo goed als klaar was. Ik herinner me dat men ver achter het schema lag, dat het duur was en dat er eigenlijk niet zo heel veel schepen zouden gebruik van maken. Toch is het een technisch wondertje.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.