10 juli 2006

eigen opium



Zo dik als een mandarijntje waren de nog onrijpe doosvruchten van de slaapbollen (papaver somniferum) die mijn vrouw in de bloemenwinkel had gekocht. Een halve euro per stuk. Erg decoratief, dat wel, maar 't was wel de eerste keer dat ze met zoiets naar huis kwam.

Dit maakte meteen de wetenschapper in mij wakker want waren de slaapbollen niet de natuurlijke leveranciers van opium waaruit bvb. ook morfine werd gewonnen? Jawel! Ik nam de proef op de som. Ik kerfde met een scherp patattenmes een diagonaal kruis in een van de bollen en zie daar, het kleverig witte melksap kwam tevoorschijn. Onder invloed van zuurstof wordt dit melksap harsachtig en bruin: mijn eigen opiumfabriekje.

Wanneer je de doosvrucht bruin laat rijpen, de zaadjes inbegrepen, verdwijnt het morfinegehalte. Dan kan je er ofwel je eigen papavers mee inzaaien in je tuin ofwel kan je de zaadjes op brooddeeg strooien en het mee laten inbakken. Je verkrijgt dan de gekende maanzaadbroodjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.