1 juni 2006

windmolens Laakdal klaar.

Tijdens mijn bijna dagelijkse ritje Tessenderlo-Mol kijk ik geboeid naar de opbouw van het windmolenpark van Nike in Laakdal. Vandaag werden de laatste wieken omhoog gehesen en gemonteerd op de zesde en laatste 'vakwerkmast'. De 6 molens, waarvan er ondertussen 2 draaiende zijn, zullen instaan voor een totale elektriciteitsproductie van 18 tot 24 GWh/j, wat vergelijkbaar is met de jaarlijkse elektriciteitsbehoefte van 8.200 tot 10.500 gezinnen. Het bedrijf zal met de windmolens minstens evenveel alternatieve energie creëren als het eigen verbruik.

Met een piloonhoogte van 111 meter met daarop nog eens wieken van 77 meter bereikt de hoogste top een hoogte van 150 meter (ter vergelijking: de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal in Antwerpen is 123 meter hoog) . Het spreekt voor zich dat de Nike-windmolens tussen de E313 en het Albertkanaal veel beziens hebben.

Ik ben er blij mee. Want eindelijk geeft onze met stinkende rookpluimen besmeurde horizon een bewijs dat in de Zuiderkempen de tijd niet stil staat. Laakdal vertoeft voortaan in de 21ste eeuw. Tessenderlo blijft ondertussen plakken in de smurrie van het industrieel tijdperk.

1 opmerking:

  1. Alles goed en wel, maar ik vind het lelijke constructies. Een windmolen op een paal oogt veel mooier. Ik heb al veel gelijkaardige reacties gehoord. Hopelijk wordt dit niet de standaard.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.