22 juli 2005

The London Mayor.

Nu ik toch met Blogger bezig ben:

Vergeleken met de cowboyspeech van Bush, de gebrekkige analyse van Blair, het kleutergemultikul van het Vlaams Belang en het stilzwijgen van vele anderen was het radiointerview van de Londense burgemeester Ken Livingstone een hele verademing. Eindelijk nog eens zinnige praat in deze bommenhistorie gehoord.

Ik vond het ook eens goed dat De Morgen publiceerde dat "sinds het begin van de Iraakse invasie in maart 2003 bijna 25.000 Iraakse burgers het leven hebben verloren" (studie van de organisaties Iraq Body Count en Oxford Research Group). Moslimterrorisme ontstaat niet uit het niks. Natuurlijk is het nodig dat we er alles aan doen om slachtoffers van terreur te voorkomen. Maar dan wel terreur die gepleegd wordt namens de islam maar ook namens de olie! Terreur in treinen maar ook terreur vanuit vliegtuigen!

Tenslotte nog een open deur intrappen: of de 'aanpak' van Bush de juiste weg is, durf ik erg te betwijfelen. Mij lijkt het eerder het geweld aan te wakkeren. Wat denk je dat de vele dode kinderen in Irak, de mishandelingen van Iraakse gevangenen, het niet-erkennen door Amerika van het Internationaal Strafhof van Den Haag, het militair optreden zonder VN-goedkeuring, het onverstandig en kwistig uitdelen van wapens, het uitlachen en beledigen van de islam (o.m. door extreem-rechts overal ter wereld), .... met de betrokken mensen doen? "Dankuwel, vrije westen voor onze bevrijding" zeggen?

Zouden wij in die situatie niet hetzelfde doen? Of zijn we het niet-geweldloos verweer van het dappere Verzet tegen Nazi-Duitsland al vergeten?

De Jihad vind ik in alle omstandigheden verwerpelijk maar ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die zich willen wreken. Laat ons tenminste DIE voedingsbodem wegnemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.