3 april 2005

uitvergrote dood.

Er is gisteren maar één man gestorven. Er is vandaag maar één dood die het nieuws haalt. Er is dezer dagen maar één heilige vacature die moet ingevuld worden. In de wereld bestaat alleen nog het minuscule Vaticaanstad... en een beetje Polen. "Italië rouwt, Polen rouwt, heel de katholieke wereld rouwt" aldus het extrajournaal van de VRT.

Een uitvergrote dood van een zieke man van 84 jaar oud. Elk bejaardentehuis maakt het wekelijks of dagelijks mee. Zonder extra-journaal. Zonder volkstoeloop. Zonder camera en perslui. Er wordt onder ons wel gestorven zonder medeweten. Een maand lang wachtend om 'ontdekt' te worden.

Vraag mij niet om rouwig te zijn. Sterven op oude leeftijd hoort bij het leven. De dood van de paus benevelt het echte wereldverdriet waar niemand om treurt. Waar de pers op uitgekeken is. Waar de toeloop van het volk uitblijft. Waar 84 jaar oud een dubbele eeuwigheid is. Waar bidden niet helpt en waar de nieuwe paus niet helpt.

- jaarlijks sterven er in de wereld 10 miljoen kinderen onder de vijf jaar. 6 miljoen daarvan zijn voorkombaar met maatregelen die gekend en onmiddellijk uitvoerbaar zijn -

En wat doet Italië, wat doet Polen, wat doen de bisschoppen, wat doet de nieuwe paus, wat doet de media, waar blijft het extrajournaal, waar blijft de witte rook om DEZE schande aan te pakken ?

3 opmerkingen:

  1. Hallo Muggenbeet,

    Ik ben al een tijdje fan van je kritische analyses en fotocollages. Ook in dit artikel kan ik je volledig bijtreden. Een paus die zoveel schade heeft berokkend aan het imago van het katholicisme en die door middeleeuwse dogmatische standpunten (condoomgebruik etc.)nog veel meer leed heeft veroorzaakt dan hij met zijn 'vroomheid' heeft opgelost, werd het niet dringend tijd dat die stierf?
    Niet dat de opvolging beter zal zijn, ver van, want om het tot bisschop, laat staan cardinaal te schoppen, mag je uiteraard niet teveel afwijken van de standpunten van de heersende kerkdespoot. Erg open en democratisch gaat het er niet aan toe in Vaticaanstad. Trouwens, zo leerde ik gisteren in nachtwacht, de westerse wereld wordt als 'verloren' beschouwd door insiders in het Vaticaan. Tof, het christendom dat de islam achterna gaat, met het krampachtig in stand houden van lang achterhaalde denkbeelden. Dat is enkel goed om een nieuwe soort (christelijke) fundamentalisten te creëren.

    Verder wou ik nog een pragmatische opmerking maken bij de 10 miljoen kinderen die jaarlijks sterven. Stel dat die bleven leven, samen met alle volwassenen die mits een beetje voedsel en medicijnen ook in leven zouden blijven, hoe snel zouden de bevolking en bijhorende problemen dan wel niet groeien in de 3e wereld? Ik weet het, het is een morbide gedachte, en ik weet dat ik makkelijk spreken heb, maar ik vind het een pertinente vraag die nog niemand heeft weten te beantwoorden. Zijn voedsel en medicijnen een goed idee als je ook op lange termijn denkt? Of dienen die enkel om ons westerse geweten te sussen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad maar één man. Die een ferme bijdrage heeft geleverd om het communisme omver te werpen. En dat steekt natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. beste filip,

    Ik heb geen enkele sympathie met het communisme zoals dat in de praktijk ergens wordt/werd gerealiseerd. Uw invalshoek ('dat steekt')begrijp ik dan ook niet. Precies alsof ik het de paus kwalijk neem dat hij het communisme heeft helpen omver te werpen?! Je moet overigens de rol van de overledene in deze kwestie ook niet overschatten.Wat me wel stoort is dat onze media de gelijkwaardigheid van alle mensen wel eens vergeten. De aandacht die de voorbije WEKEN naar de paus is gegaan of de tijd die gaat naar iedere pietlulligheid die Bush uitspookt of wat er in Amerika gebeurt is buiten verhouding. Bovendien is muggenbeet iemand die verder bouwt op de Verlichting, de ratio, en ben ik de mening toegedaan dat het concept God de religieuze variant is van het Marsmannetje: gecreëerd door de mensen en NIET andersom. Doorgetrokken betekent dit dat verspreiders van religies de mensen een dimensie inlepelen die niet bestaat. Wat niet betekent dat sommige godsdiensten -ook de christelijke- zeer belangrijke waarden (naastenliefde bvb.)kan bevatten.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.